Home » Voeding » Algemeen

Algemeen

Hoeveel eiwitten heb je nodig voor spiermassa ontwikkeling?

Wanneer je spiermassa wil opbouwen, is het trainen in de sportschool de helft van het werk. De andere helft vindt plaats in de keuken. Voeding is uiterst belangrijk wanneer je spiermassa wilt gaan opbouwen. Je kan nog zo hard trainen, maar wanneer de voedingsinname niet goed is, zal het gewenste resultaat uitblijven. Rol van eiwitten Eiwit is een zeer complexe ... Lees meer »

De 10 belangrijkste natuurlijke producten voor je spieren

De producten die zijn gekozen kunnen allemaal eenvoudig worden verwerkt in heerlijke gerechten. Verder zijn het allemaal natuurlijke producten. 1. Eieren De eerste keuze is natuurlijk een voor de hand liggende keuze. Als je aan een willekeurig persoon vraagt wat belangrijk is voor spieropbouw dan zal deze antwoorden met “eiwitten“. In welk product zitten meer eiwitten dan in een ei zelf? Vandaar ... Lees meer »

De 10 voedingsregels voor spieropbouw

1. Eet ‘schone voeding’ Naast het advies om voldoende eiwitten te eten, is het ook belangrijk om ‘schone voeding te eten. Eet geen voeding die je grootmoeder niet als voeding zal beschouwen. Voedingsmiddelen zoals noten, zaden, groente en mager vlees zijn belangrijke voedingsstoffen die je spieren nodig hebben. 2. Dubbel ontbijten Wanneer je spiermassa wilt opbouwen, dan moet je goed ... Lees meer »

Informatie over Superfoods

Wat zijn superfoods? Superfoods is een verzamelnaam voor een aantal eetbare planten en vruchten die rijk zijn aan essentiële voedingsstoffen, zoals: proteïne, mineralen, vitaminen, enzymen, antioxidanten, vetzuren en aminozuren. De meeste gezonde voedingsmiddelen bevatten 2 of 3 eigenschappen die goed zijn voor de gezondheid. Superfoods bevatten vaak 12 of meer extra gezonde eigenschappen. Waarom zouden we superfoods eten? Superfoods hebben ... Lees meer »

Koolhydraten en Fitness

Samen met vetten hebben we koolhydraten nodig voor onze energie. De voedingsstoffen geven de kracht om lichamelijke prestaties te kunnen leveren. Simpel gezegd: energie, uitgedrukt in joules of calorieën, is de brandstof die onze motor laat draaien. Koolhydraten bestaan uit enkelvoudige en meervoudige suikers. De belangrijkste zijn: Enkelvoudige suikers ( monosacchariden), zoals glucose ( druivensuiker) en fructose (vruchtensuiker). Tweevoudige suikers ... Lees meer »

Vetten

Vetten zijn een belangrijke energiebron van het lichaam. Vetten Bevatten ook vetzuren die onmisbaar zijn bij verschillende lichaamsfuncties. Vetweefsel in het lichaam beschermt de organen en biedt isolatie tegen de kou. Vet is ook een drager van de in vet oplosbare vitamines A, D, E, en K. Verder is vet een smaakmaker. 1 Gram vet levert bij de verbranding in het lichaam 9 kcal energie, ... Lees meer »

Eitwitten en Fitness

Algemeen Eiwitten, ook wel de bouwstenen van het lichaam genoemd. Ze zijn onmisbaar voor opbouw en herstel van organen, bloed, zenuwstelsel en spieren.  Daarnaast worden eiwitten in nood ook gebruikt voor de levering van energie. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Deze liggen in lange ketens gerangschikt. Het lichaam kent 21 verschillende aminozuren, hiervan worden 10 als zeer belangrijk beschouwd. Deze ... Lees meer »

Vitamines en mineralen

Algemeen Zonder vitamines en mineralen kunnen we niet goed functioneren. We hebben maar een kleine hoeveelheid van deze stoffen nodig om wel goed te kunnen functioneren. Milligrammen en soms microgrammen zijn al genoeg om ons lichaam te beschermen tegen ziektes en vermoeidheid. Daarnaast zijn vitamines en mineralen belangrijk voor de groei, onderhoud en voor het functioneren van het lichaam. De meeste vitamines ... Lees meer »