Home » Trainen » Kracht » Krachttraining & Cardiotraining

Krachttraining & Cardiotraining


Krachttraining & Cardiotraining
Over het onderwerp afvallen door fitness is al veel geschreven en besproken op het internet. Dit artikel vat kort samen wat de belangrijkste punten zijn op het gebied van afvallen door fitness.


Algemeen

In veel fitnesscentra en op veel fitnessapparatuur staat iets uitgelegd over vetverbranding in bepaalde hartslag zones. Veel mensen gebruiken dit advies en staan soms uren in de week op een bepaald cardiotoestel. Deze oude trainingsmethode is echter achterhaald door onderzoekers en wetenschappers.

Het lichaam zal haar vet reserves vrijwel direct aanspreken wanneer je begint met trainen, dus niet na een bepaalde tijd van trainen op een bepaalde hartslag. Een combinatie tussen kracht en cardio training zal het beste resultaat opleveren. Wanneer je aan krachttraining doet zal de spiermassa na verloop van tijd toenemen. Spieren hebben energie nodig, dus wanneer er meer spieren ontwikkeld worden zal de rustverbranding  toenemen. Terwijl er meer spiermassa ontwikkeld wordt zal het lichaam ook tijdens de inspanning energie verbranden.

Voordelen om zowel aan krachttraining als aan cardiotraining te doen

  • Veel mensen ervaren langdurige cardio training als saai en niet uitdagend. Een circuit training op hoge intensiteit zou een prima alternatief zijn. Omdat er in dit circuit snel achter elkaar door wordt gewerkt zal de hartslag hoog blijven en wordt er zowel cardio als kracht getraind. Het is wel van belang dat er in de trainingen niet een te hoge belasting wordt gevraagd van de persoon ( hoger dan 90 % van de maximale hartslag) omdat er dan een beroep wordt gedaan op de ATP voorraden in de spier en dus niet op de vet reserves.
  • De in de volksmond genoemde “conditie” verbeterd tijdens een circuit training omdat er cardio vasculair wordt getraind. De hartspier wordt sterker en is dus beter voorbereid voor de volgende zware trainingen.
  • Het lichaam raakt meer getraind door de krachttraining en is hierdoor beter bestand tegen (sport)blessures.

Bronnen & referenties

Achten, J., Gleeson, M., & Jeukendrup, A. E. (2002). Determination of the exercise intensity that elicits maximal fat oxidation. Medicine and Science in Sports and Exercise, 34(1), 92-97.

Geef een Reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*