Home » Trainen » Kracht » 10 redenen om aan krachttraining te gaan doen

10 redenen om aan krachttraining te gaan doen


10 redenen om aan krachttraining te gaan doen
Wat zijn 10 redenen waarom iedereen aan krachttraining zou moeten? Hieronder lees je ze!


  1. Krachttraining is één van de meest effectieve methodes om af te vallen.
    Het is wetenschappelijk bewezen dat krachttraining in combinatie met intensieve cardiotraining de meest effectieve manier is om af te vallen.
  2. Krachttraining heeft een positieve invloed op je insuline aanmaak.
    Door het opbouwen van spieren, vergroot je zowel de ontvankelijkheid van de spieren voor insuline en hun vraag naar glucose.
  3. Krachttraining verbeterd je zelfvertrouwen.
    Je zit lekkerder in je vel en je voelt je goed. Hierdoor krijg je meer zelfvertrouwen in je dagelijks leven.
  4. Krachttraining activeert je zenuwstelsel.
    Door krachttraining wordt je zenuwstelsel geprikkeld en reageer je sneller op gevaarlijke situaties.
  5. Krachttraining laat je hersenen beter werken.
    Wanneer je aan krachttraining doet neemt je hersenactiviteit toe. Je gaat beter in je vel zitten en je voelt je gelukkiger. De kans op een depressie neemt af.
  6. Krachttraining kan overal gedaan worden.
    Het doen van krachttraining beperkt zich niet alleen tot de sportschool. Je kan thuis gemakkelijk oefening uitvoeren met je eigen lichaamsgewicht bijvoorbeeld.
  7. Krachttraining verbetert hormoonbalans en reproductieve functie.
    Naast de bekende verhoging van testosteron die mannen ervaring na krachttraining, leidt krachttraining tot een betere regulering van de hormonen die in verband staan met honger en energieverbruik. Het verbetert ook oestrogeenmetabolisme en stresshormonen zoals cortisol.
  8. Krachttraining is de beste (sportieve) activiteit die je kunt doen om het aanmaken van bot te stimuleren en het risico op botbreuken te verlagen.
    Studies tonen aan dat voormalige atleten die als onderdeel van hun training aan krachttraining deden veel sterkere botten hadden toen ze ouder werden. Dit vertaalt zich in een 50 procent lagere kans op breuken bij mannen, en een 20 procent lager risico op botbreuken bij vrouwen.
  9. Krachttraining verbeterd je balans en stabiliteit.
    Wanneer je door krachttraining spieren ontwikkeld neemt je actieve stabiliteit toe. Hierdoor heb je een betere balans en is de kans op vallen kleiner.
  10. Krachttraining voorkomt blessures.
    Krachttraining kan preventief ingezet worden voor het voorkomen van blessures. Wanneer je pezen, aanhechtingen en spieren sterker zijn door krachttraining is de kans op een spierblessure kleiner.
Krachttraining is één van de meest effectieve methodes om af te vallen. Het is wetenschappelijk bewezen dat krachttraining in combinatie met intensieve cardiotraining de meest effectieve manier is om af te vallen. Krachttraining heeft een positieve invloed op je insuline aanmaak. Door het opbouwen van spieren, vergroot je zowel de ontvankelijkheid van de spieren voor ...

Beoordeling

Wat vond je van dit artikel?

Gebruikers beoordeling: 4.91/5 ( 5 stemmen)
0

Geef een Reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*