Home » Testen » Kracht

Kracht

Pull up test

Benodigdheden Horizontale stang, op een zodanige hoogte, dat de deelnemers eraan kunnen hangen met de armen volledig gestrekt en de voeten de grond niet raken. Procedure Pak de stang vast met een bovenhandse greep (handpalmen weg van het lichaam) of onderhandse greep (handpalmen richting het lichaam). De armen zijn volledig gestrekt. Trek je zelf omhoog totdat je kin net boven de stang uitkomt, vervolgens ga je terug ... Lees meer »

Vertical jump test

Benodigdheden Meetlat, markeerstift en tape. Procedure De testpersoon staat met de linker- of rechterzijde ongeveer 15 cm van de muur. Voeten worden plat op de grond geplaatst. De binnenste arm wordt zo ver mogelijk omhoog uitgestrekt. Het hoogste punt wordt gemarkeerd, dit heet de standaard reikhoogte. Vervolgens springt de testpersoon uit stand zo hoog mogelijk. Het hoogste punt wordt weer ... Lees meer »

7 staps krachttest voor de buikspieren

Dit is een eenvoudig manier voor het krachttest voor de buikspieren die gemakkelijk is uit te voeren in grote groepen. Doel Door middel van 8 verschillende niveau kan de buikspierkracht worden gemeten, wat belangrijk is in ondersteuning van de rug en rompstabiliteit. Benodigdheden Matje Schijf van 2,5 kg Schijf van 5 kg Notitieblok en een pen Procedure De proefpersoon ligt ... Lees meer »

Push Up test

push-up-test-afbeelding

Procedure:  Mannen moeten de standaard “militaire stijl” Push Up positie  gebruiken waarbij alleen de handen en de tenen de grond raken in de uitgangspositie. Vrouwen hebben de extra optie en mogen  de “gebogen knie” positie gebruiken. Om dit te doen, knielen op de vloer, handen aan weerszijden van de borst en houd de rug recht. Laat de borst zakken naar de vloer  tot je ellebogen in ... Lees meer »

Wall sit test

muurzit-test

Dit is een eenvoudige test voor het meten van de spierkracht en uithoudingsvermogen van de Mm.Quadriceps. Benodigdheden Muur Stopwatch Procedure Sta met je voeten op schouderbreedte en je tenen naar voren wijzend.  Leun met je rug tegen een gladde verticale wand en schuift langzaam je rug langs de muur tot dat de knieën en heupen in een hoek van 90° staan. De timing begint wanneer een voet wordt opgetild en wordt ... Lees meer »

Squat test

squat-test-afbeelding

Hoeveel squats kun jij maken? Ga voor een stoel of bank staat met je voeten op schouders breedte en plaats de handen op je heupen. Buig door je knieën zodat je de stoel of bank  licht aanraakt en kom daarna weer in volledige stand. Blijf dit doen totdat je niet meer kunt. Aandachtspunten De hoogte van de stoel of bank  ... Lees meer »

Submaximaal Test

Submaximaal-test

De submaximaal test is een veel gebruikte test binnen de sport wereld. De test is voor iedere sporter toegankelijk en er is vrijwel geen kans op blessures. Voor de submaximaal test worden over het algemeen oefeningen gekozen waarbij veel spiergroepen worden aangesproken en een oefening die makkelijk uit te voeren is. Een paar voorbeelden van zulke oefeningen in een sportschool ... Lees meer »