Home » Testen

Testen

5 metershuttle test

Algemeen Vaak wordt bij spelsporters het anaerobe inspanningsvermogen getest met behulp van een shuttle run. Er zijn vele sprinttesten, maar veel van deze protocollen zijn nooit getoetst op validiteit en betrouwbaarheid. De meeste testen worden gebruikt als evaluatie methode, waarbij tijdens het seizoen de test herhaaldelijk wordt uitgevoerd. Helaas laat de betrouwbaarheid te wensen over. De vijf meter shuttle run ... Lees meer »

Coopertest

Algemeen De Cooper test is een simpele test om globaal het niveau van het uithoudingsvermogen te bepalen. De testpersoon moet in 12 minuten zo’n groot mogelijke afstand afleggen. Hoe groter de afstand, hoe beter het uithoudingsvermogen. De test is minder betrouwbaar dan de Astrand test. Ook spelen motivatie en looptechniek een belangrijke rol en vergt het van de proefpersoon een ... Lees meer »

Conconi test

Algemeen Met de Conconi test wordt de belasting geleidelijk opgevoerd, waarbij de hartfrequentie continu wordt gemeten. In eerste instantie neemt de hartfrequentie lineair toe met de toegenomen belasting, maar na een bepaald punt is dit niet meer zo. Dit wordt gezien als het omslagpunt. Na dit punt moet de testpersoon nog even doorlopen. Uit onderzoek is gebleken dat er een ... Lees meer »

Pull up test

Benodigdheden Horizontale stang, op een zodanige hoogte, dat de deelnemers eraan kunnen hangen met de armen volledig gestrekt en de voeten de grond niet raken. Procedure Pak de stang vast met een bovenhandse greep (handpalmen weg van het lichaam) of onderhandse greep (handpalmen richting het lichaam). De armen zijn volledig gestrekt. Trek je zelf omhoog totdat je kin net boven de stang uitkomt, vervolgens ga je terug ... Lees meer »

Vertical jump test

Benodigdheden Meetlat, markeerstift en tape. Procedure De testpersoon staat met de linker- of rechterzijde ongeveer 15 cm van de muur. Voeten worden plat op de grond geplaatst. De binnenste arm wordt zo ver mogelijk omhoog uitgestrekt. Het hoogste punt wordt gemarkeerd, dit heet de standaard reikhoogte. Vervolgens springt de testpersoon uit stand zo hoog mogelijk. Het hoogste punt wordt weer ... Lees meer »

10 x 5 meter sprint test

Uitvoering De proefpersoon moet sprinten tussen 2 pylonen die 5 meter uit elkaar staan. Er wordt uit stilstaande positie begonnen. Bij het keerpunt dient 1 voet over de lijn te worden gezet. Bij de laatste 10 meter sprint moet rekening gehouden worden met voldoende uitloop. Meer informatie & Testresultaten Lees verder: 10 x 5 meter sprint test   Lees meer »

Eenvoudig je eigen BMI berekenen

BMI berekenen

Zonder calculator berekenen Om zelf je eigen BMI te bereken is er een simpele berekening: BMI = gewicht (KG) / lengte² (M) BMI is gewicht in kilogram delen door de lengte in meters in het kwadraat. Meer informatie: BMI berekenen Lees meer »

Vetpercentage

Huidplooi

Algemeen Veel mensen in de sportschool hebben het over hun gewicht en/of BMI en of dit gezond is of niet. Vanzelfsprekend is dit te meten en te berekenen met een BMI calculator. Dit is alleen niet de juiste meet methode om aan te geven of de verhoudingen goed zijn in je lichaam (Meer over: BMI). Aan het vetpercentage van een persoon ... Lees meer »

Body Mass Index (BMI)

Body mass index, dit is hetgeen waar BMI voor staat. De BMI van een persoon zegt iets over de verhoudingen tussen het lichaamsgewicht en de lichaamslengte. Het is een snelle methode om te berekenen of het gewicht van een persoon gezond is ten opzichte van zijn/haar lichaamslengte. Body Mass Index wordt veel gebruikt: In fitnesscentra (denk hierbij aan het maken ... Lees meer »

Maximale hartslag

Je hart pomp bloed door het lichaam. Elke keer wanneer het hart een samentrekt noemen we een hartslag.  De hartfrequentie bereikt bij toenemende inspanning een maximum (de maximale hartfrequentie, hfmax), dit is afhankelijk van de leeftijd. De waarde van de hfmax. daalt met de leeftijd. Zo is de maximale hartslag bij een kind van 3 ongeveer 20 – 210, terwijl ... Lees meer »