Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/samtim/domains/fitdoorfitness.nl/public_html/wp-content/themes/fdf/functions/theme-functions.php on line 0
Golf en krachttraining - Golf, Sportspecifiek
Home » Sportspecifiek » Golf » Golf en krachttraining

Golf en krachttraining


Golf en krachttraining
In dit artikel zal duidelijk worden wat krachttraining kan toevoegen aan de golfsport. Hoe kun jij je slagen explosiever en krachtiger maken? Doe de oefeningen en merk het verschil!


Algemeen

Om je golfspel te verbeteren is het belangrijk om aandacht te besteden aan kracht en coördinatie training. Golf bestaat voor een groot gedeelte uit een fysieke component maar tegelijkertijd is golf ook een denksport. Na elke slag ligt de bal weer op een andere plek en blaast de wind weer van een andere kant. Al deze factoren zullen blijven veranderen. Het is moeilijk om hier op te trainen. Het enige wat je kan doen is veel uren maken op de baan zodat je elke situatie wel eens hebt meegemaakt.

Sportanalyse

In de golfsport wordt er veel gebruikt gemaakt van draai en rotatie bewegingen. Met name de romp moet veel kracht leveren bij de verschillende slagen. Het conditionele aspect van de sport golf is in iets mindere mate belangrijk. Natuurlijk kan een partij erg lang duren en wordt er veel afstand afgelegd alleen ligt hier niet de prioriteit. Wanneer je gaat beginnen met krachttraining ter ondersteuning van je sport golf zal je met name de rompstabiliteit moeten gaan trainen. Wanneer deze rompstabiliteit uitstekend is zal er tijdens de slagen ook minder ongecontroleerd bewogen worden. Daarnaast is snelkracht (een vorm van kracht) ook een belangrijke component. Vooral bij het afslaan is het belangrijk dat dit met de juiste coördinatie en snelheid gebeurt zodat de golfbal precies daar heen gaat waar jij dit wil. Ook dit laatst genoemde is trainbaar.

Oefeningen

Ter ondersteuning van de sportspecifieke krachttraining voor golf staan hieronder een aantal fitness oefeningen die gebruikt zouden kunnen worden in je trainingen.

Standing cable rotations

Cable-Rotations-249x255

De standing cable rotations oefening wordt uitgevoerd met een kabel. Tijdens de oefening wordt de romp gedraaid waardoor de schuine buikspieren in werking worden gezet. Het is belangrijk dat er tijdens de oefening weinig compensatie optreedt in de rest van het lichaam. Hieronder staat de cable rotations oefening uitgewerkt in een stappenplan:

  1. Ga met je voeten op heupbreedte staan en pak de kabel vast.
  2. Span je “core” spieren aan en zorg ervoor dat je rechtop blijft staan.
  3. Adem in en maak een draai beweging met je bovenlichaam van de kabel af.
  4. De ellebogen blijven bij de draai beweging gebogen.
  5. Kom hierna terug in de startpositie en voer de oefening opnieuw uit.

Superman

Superman excercise

De superman oefening is een goede oefening voor de rompstabiliteit. Bij deze oefening wordt alleen gebruik gemaakt van het eigen lichaamsgewicht en hiermee wordt ook getraind. De balans binnen deze oefening is erg belangrijk. Mede daarom is het ook niet belangrijk dat de oefening zo snel mogelijk wordt uitgevoerd maar juist in een rustig en gecontroleerd tempo. Hieronder staat de superman oefening uitgeschreven in een stappenplan:

  1. Ga op handen en knieën zitten en span je buik en rugspieren goed aan.
  2. Strek je recht arm vooruit (zoals Superman) en strek tegelijk linker been naar achteren.
  3. Houd deze eindstand even vast en kom weer terug op handen en knieën.
  4. Wissel nu van kant en voer de oefening opnieuw uit.

Single leg bridge

single-leg-bridge

De single leg bridge oefening is een goede oefening voor de core-spieren. Bij deze oefening is rompbalans erg belangrijk en gaat het erom dat de beweging volgehouden kan worden. Er wordt gebruik gemaakt van het eigen lichaamsgewicht en hiermee wordt ook getraind. Het enige wat je nodig hebt is een matje om op te liggen. Hieronder staat de single leg bridge uitgeschreven in een stappenplan:

  1. Ga op je rug op het matje liggen.
  2. Til je heupen op en zet je voeten onder je knieën.
  3. Strek rustig je rechterbeen en houd deze positie vast. Het is belangrijk dat je been in het verlengde van je andere been is gestrekt.
  4. Houd dit 3 seconden vast en wissel dan van kant.
  5. Houd je heupen tijdens de oefening wel hoog!

1 Leg medecine bal rotations

1 leg medecine ball rotations

1 Leg medecine bal rotations ie een oefening voor de core-spieren. Het is een vrij gevorderde oefening omdat er ook veel balans bij nodig is. De oefening kan erg goed dienen voor sportspecifieke doeleinden zoals golf en tennis. Bij het uitvoeren van de oefening is een medicijn bal nodig. Ook kun je de oefening verzwaren door op een instabiele ondergrond zoals een bosu-bal te gaan staan. Het is belangrijk dat de beweging explosief wordt uitgevoerd. Hieronder staat de 1 Leg medecine bal rotations oefening uitgeschreven in een stappenplan:

  1. Ga op één been staan met de bal in je handen.
  2. Breng de bal naar je heup (van het been dat los is van de grond).
  3. Strek nu explosief uit (schuin omhoog) richting je tegengestelde schouder.
  4. Het is belangrijk dat je romp goed in balans is dus let hier op.
  5. Voer de oefening eerst een aantal keer aan de ene kant uit en wissel dan om.
Algemeen Om je golfspel te verbeteren is het belangrijk om aandacht te besteden aan kracht en coördinatie training. Golf bestaat voor een groot gedeelte uit een fysieke component maar tegelijkertijd is golf ook een denksport. Na elke slag ligt de bal weer op een andere plek en blaast de wind weer van een andere kant. ...

Beoordeling

Wat vond je van dit artikel?

Gebruikers beoordeling: 3.49/5 ( 7 stemmen)
0

Geef een Reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*