Home » Sportspecifiek

Sportspecifiek

Fitness schema voetbal

In dit schema worden voornamelijk de beenspieren getraind. Je wilt de spieren zo sportspecifiek mogelijk trainen. Omdat je in een voetbalwedstrijd veel explosieve acties maakt, is het belangrijk om de oefeningen ook explosief uit te voeren. Verder wordt er in dit schema aandacht besteed aan de rompstabiliteit. De rompstabiliteit is belangrijk bij voetbal voor het winnen van duels, maar ook ... Lees meer »

Kinderen en krachttraining

Krachttraining en kinderen

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de kans op (sport)blessures bij sporten zoals voetbal, handbal, volleybal en tennis groter is dan bij krachttraining. Ook is gebleken dat de botdichtheid bij kinderen die aan krachttraining doen groter is dan kinderen die aan andere sporten doen. Het is dus gunstig om kinderen al op jonge leeftijd bloot te stellen aan gedoseerde drukbelasting. ... Lees meer »

Herken vroegtijdig hardloopblessures

Natuurlijk duidt niet elke pijntje op een blessure, maar het goed in de gaten houden van symptomen kan letsel voorkomen. Hieronder staan de meest voorkomende hardloopblessures in een overzicht verwerkt. Hardloop blessure schema Blessure  Symptoom  Oorzaak  Voorkomen  Verhelpen Patello-femoraalpijn syndroom Pijn achter de knieschijf. Zwakke of stijve heupen. 2 x per week krachttraining.Masseer heupen met foam roller. Binnen 15 min na het ... Lees meer »

Hardlopen en krachttraining

Waarom krachttraining voor hardlopers Naast uithoudingsvermogen is spierkracht belangrijk bij hardlopen. Het lichaam krijgt per stap een aantal keer het lichaamsgewicht te voortduren. Daarnaast kan krachttraining helpen bij het wegwerken van links- rechts verschillen, onevenwichtigheden in algehele spierkracht en het verbeteren van de looptechniek. Analyse hardloper Om de juiste oefeningen te kiezen, moet eerst de beweging van een hardloper geanalyseerd worden. ... Lees meer »

Golf en krachttraining

Golf

Algemeen Om je golfspel te verbeteren is het belangrijk om aandacht te besteden aan kracht en coördinatie training. Golf bestaat voor een groot gedeelte uit een fysieke component maar tegelijkertijd is golf ook een denksport. Na elke slag ligt de bal weer op een andere plek en blaast de wind weer van een andere kant. Al deze factoren zullen blijven ... Lees meer »

Voetbal en krachttraining

Sport analyse voetbal De energie die wordt gebruikt wordt vooral geleverd uit de creatinefosfaatpool. Dit komt door de vele sprintjes. Daarna wordt de meeste energie uit het snelle zuurstofsysteem gehaald, of ook wel het aeroob vermogen die op koolhydraten teert. Er komen bijna geen energiesystemen aan bod waarbij lactaat(melkzuur) wordt gevormd. De korte intervallen duren simpelweg niet lang genoeg om ... Lees meer »

Tennis en krachttraining

Tennis

Algemeen Krachttraining kan een goede aanvulling zijn op welke tak van sport dan ook mits de sport eerst tot in perfectie beheerst wordt. Vaak wordt krachttraining ter ondersteuning pas gebruikt bij wedstrijd sporters die 5 tot 6 keer per week trainen. Wat het trainingsprincipe de wet van de verminderde meeropbrengst ons al verteld is dat na verloop van tijd de ... Lees meer »

Judo en krachttraining

Judo

Algemeen Judo is een explosieve sport waarin veel kracht nodig is. Omdat een partij best lang duurt en de explosiviteit gehandhaafd moet worden zodat zelfs in de laatste seconde van de partij nog een punt gescoord kan worden is krachttraining een goede manier om dit te trainen. De nadruk bij sportspecifieke krachttraining voor judoka’s  zou moeten liggen op explosieve oefenvormen ... Lees meer »