Home » Overig » Trainingsmethodes

Trainingsmethodes

Beste biceps oefeningen voor kracht en spiermassa

Wanneer mensen aan bodybuilding gaan doen wordt vaak veel aandacht aan de biceps besteed. Maar de triceps mogen zeker niet vergeten worden. Een goede balans tussen biceps en triceps is essentieel voor optimaal resultaat. Zie triceps training Hier zijn de 5 beste oefeningen na je rows en pulldowns: 1. Barbell curl De eerste oefening is de barbell curl. Hierbij geldt ... Lees meer »

Triceps training: Go to the limit

Biceps zijn leuk om te trainen en zien er indrukwekkend uit wanneer deze goed ontwikkeld zijn. Maar de triceps mogen zeker niet vergeten worden. Sterker nog, deze zijn misschien nog wel belangrijker om te trainen dan de biceps.  De trekkracht bij bankdrukken, military pressen en, voor de crossfitters, de muscle up komt ook uit de triceps. De training Met deze triceps training ... Lees meer »

Recent onderzoek over vetverbranding

Cardio training Cardio training is een prima manier om vet te verbranden.  Meerdere onderzoeken tonen aan dat de efficiëntie van de vetverbranding al met 10% verbeterd na 5 trainingen met een gemiddelde van 60% van de VO2- max. Na 31 dagen stijgt de vetverbranding nog verder. De getrainde spieren zijn minder afhankelijk van lichamelijke bronnen zoals koolhydraten wat opgeslagen ligt ... Lees meer »

Wat is excentrisch trainen?

Excentrisch trainen

Algemeen Een spier kan op drie manieren samentrekken (contraheren): Er wordt gesproken over een concentrische contractie fase. Dit is wanneer de spier kracht levert en zich tegelijkertijd verkort. Daarnaast spreekt men van de excentrische contractie fase. Dit is wanneer de spier kracht levert maar zich tegelijkertijd ook verlengt. En als derde fase spreekt men van de isometrische contractie. Dit is ... Lees meer »

Maak je buikspieren zichtbaar!

Welke spieren moet ik trainen Er zijn 4 spiergroepen die onder de buikspieren vallen. de rechte buikspier of rectus abdominis (de bovenste en onderste buikspieren) de schuine buikspieren of obliques abdominis de tussenribspieren of intercostales de zaagspieren of serratus anterior Door rechte buikspieren lopen vanaf je schaambeen naar je ribben en borstbeen. De spieren zorgen ervoor dat de romp ongeveer 30 graden kan buigen. Wanneer ... Lees meer »

Wat is een antagonisten superset?

superset

Dit artikel gaat over de trainingsmethode: Antagonisten superset. Opnieuw bevat dit artikel informatie over een superset alleen zal deze keer niet 1 en dezelfde spiergroep worden aangesproken maar ook de tegenwerkde spier. Spieren werken altijd samen, wanneer je biceps aanspant moet je triceps wel ontspannen anders beweegt je elleboog niet. De antagonisten superset gaat uit van dit principe. Je traint ... Lees meer »

Weider piek contractie

De meeste mensen weken hun setjes snel af, wat een prima manier is om te trainen. Een andere waardvolle benadering is met het weider piek contractie principe. Op deze manier worden de herhalingen op een regulier tempo uitgevoerd maar waarbij op het punt van maximaal aanspannen 1 tot 2 seconden word vastgehouden. Tijdens het stil houden van het gewicht moeten de ... Lees meer »

Snel spiermassa opbouwen

De juiste formule Wanneer je spiermassa wilt opbouwen moeten de volgende componenten optimaal benut worden. Training      (ongeveer 45%) Voeding      (ongeveer 30%) Rust             (ongeveer 25%) Elk van deze componenten is belangrijk om spiermassa op te bouwen. Wanneer er geen rekening wordt gehouden met 1 van de componenten, zal succes uitblijven. Ga dus niet zomaar aan de slag, maar bedenkt eerst ... Lees meer »

Informatie over Dropsets

Het is belangrijk om binnen je trainingen te variëren. Dit kun je doen door te spelen met het trainingsgewicht of met de frequentie. Een andere mogelijkheid is het inzetten van één van de vele trainingsmethoden. Wat is een dropset? Dit artikel gaat over de trainingsmethode: Dropset. De naam van deze trainingsmethode verklapt eigenlijk al wat er gebeurt bij deze methode. ... Lees meer »

Pre exhaustion

Pre exhaustion

Pre exhausting Dit artikel gaat over de trainingsmethode: Pre exhaustion. Letterlijk vertaald is dit: voortijdige uitputting. Hoe moet je dit nu vertalen naar de fitness? Heel gemakkelijk eigenlijk. Normaal gesproken zit er in een fitness schema een bepaalde opbouw van samengestelde oefeningen naar de wat  meer geïsoleerder oefeningen. Dit is om ervoor te zorgen dat je bij de samengestelde oefeningen ... Lees meer »