Home » Overig » Top 5 meest gestelde vragen over buikspieren

Top 5 meest gestelde vragen over buikspieren


Top 5 meest gestelde vragen over buikspieren
De buikspieren... Misschien wel de meest besproken spiergroep van het lichaam. Bijna iedereen wil sterke en zichtbare buikspieren maar er zijn vaak zoveel vragen die onbeantwoord blijven. In dit artikel hebben wij een top 5 van veel gestelde vragen op een rij gezet om deze te beantwoorden.


Krijg ik van veel buikspieroefeningen een plattere buik?

Nee, buikspieroefeningen zijn bedoeld om je buikspieren sterker te maken. Sterker maken kan betekenen dat de spier simpelweg meer getraind raakt of de spier wordt dikker (spiermassa). Om een plattere buik te krijgen dient het resterende vet op en rondom de buikregio af te nemen. Dit kan alleen maar met trainingen waarbij de vetreserves worden aangesproken. Het is niet mogelijk om op wat voor manier dan ook plaatselijk vet te verbranden. Dus het doen van veel buikspieroefeningen kan niet resulteren in een plattere buik. Wel in een meer getrainde buik.

Welk soort oefeningen zijn beter? Die op de grond of de oefeningen op een apparaat?

Beide oefeningen zijn goed. Het is voor je lichaam goed om af te wisselen van oefeningen en routines. Op die manier krijgt het lichaam weer op tijd een nieuwe trainingsprikkel en is het effect van de training het grootst. Wel worden grondoefeningen vaak onder de wat meer gevorderde oefeningen verstaan. Dit hoeft niet te betekenen dat een beginnende sporter geen grondoefeningen kan doen. In tegendeel zelfs. Als de techniek maar goed uitgelegd wordt kunnen grondoefeningen heel effectief zijn. Eén van de beste grondoefeningen is de hoover.

Hoeveel herhalingen en setjes moet ik doen?

Vaak wordt er in de sportschool verteld dat de buikspieren moeten branden tijdens de training: “Net zo lang doorgaan totdat je niet meer kan” wordt er dan geroepen. Eigenlijk slaat dit nergens op. De buikspieren zijn net als alle andere spieren in je lichaam vatbaar voor verschillende trainingsprikkels en principes. Zo kun je de buikspieren op uithoudingsvermogen trainen maar ook heel goed op kracht of hypertrofie. Een reden dat de laatste twee methodes niet vaak worden toegepast en er dus voor uithoudingsvermogen wordt gekozen kan zijn dat de buik en onderrug-regio erg gevoelig zijn voor blessures. Wanneer iemand maximaal kracht moet leveren tijdens een buikspieroefening en dit ongecontroleerd uitvoert kan dit erg vervelende consequenties met zich meer brengen voor bijvoorbeeld ook de onderrug.

Bij wat voor vetpercentage worden mijn buikspieren zichtbaar?

Om je buikspieren zichtbaar te maken voor het oog is niet alleen training essentieel. Je voeding moet in dit geval ook optimaal zijn. Hoe lager het vetpercentage hoe beter de definities van de buikspieren eruit zullen komen. Het vetpercentage waarbij je buikspieren zichtbaar worden hangt van je leeftijd, geslacht en genetische aanleg af. Hieronder staan 2 verschillende percentages die in de fitnesswereld vaak worden gebruikt:

  • Mannen moeten een vetpercentage van minder dan 10% hebben
  • Vrouwen moeten een vetpercentage van minder dan 13% hebben

Wat kan ik doen tegen nekpijn tijdens het uitvoeren van de buikspieroefeningen?

Je hoort het vaak: ik krijg last van mijn nek wanneer ik buikspieroefeningen uitvoer. Wat er vervolgens vaak gebeurd is dat er oefeningen worden gezocht waarbij de nek wordt ontzien. Op zich is dit prima, maar hoe fijn zou het zijn als je de oefeningen waarbij je last krijgt gewoon pijnvrij kan uitvoeren? Hieronder een aantal tips die hierbij wellicht kunnen helpen:

  • Ontspan je nek maar span je buik!
  • Laat je hoofd rustig in je handen rusten en plaats je vinger bij je oren. Ga absoluut niet aan je nek trekken met gebruik je handen alleen ter ondersteuning.
  • Focus op de ademhaling. Op deze manier wordt de aandacht afgeleid en bij je niet bezig met je nek.
  • Blijf naar boven kijken zodat je niet telkens een buigbeweging maakt in je nek.

Geef een Reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*