Home » Overig » Blessurevrij » Veel voorkomende fitnessblessures

Veel voorkomende fitnessblessures

Herken vroegtijdig hardloopblessures

Natuurlijk duidt niet elke pijntje op een blessure, maar het goed in de gaten houden van symptomen kan letsel voorkomen. Hieronder staan de meest voorkomende hardloopblessures in een overzicht verwerkt. Hardloop blessure schema Blessure  Symptoom  Oorzaak  Voorkomen  Verhelpen Patello-femoraalpijn syndroom Pijn achter de knieschijf. Zwakke of stijve heupen. 2 x per week krachttraining.Masseer heupen met foam roller. Binnen 15 min na het ... Lees meer »

Meniscus letsel

Algemeen Bij meniscusletsel is er sprake van een beschadiging aan de binnenste of buitenste meniscus. Vaak ontstaat meniscusletsels acuut, ten gevolge van een trauma. Vaak is dat een geforceerde rotatie, wat bijvoorbeeld bij het voetballen vaak voorkomt. Hierdoor kan er een scheur ontstaan in de meniscus. Wat op zijn beurt weer kan lijden tot beperking bij het buigen en strekken ... Lees meer »

Steek in de zij voorkomen

Bijna iedereen heeft er wel is last van, steken in de zij tijdens het sporten. De oorzaak is tot heden niet bekend. Onderzoekers vermoeden dat het iets te maken heeft met zuurstoftekort in de ademhalingsspieren in het middenrif. Net als in het maag- en darmstelsel wordt de bloedtoevoer naar het middenrif verminderd tijdens het sporten. Wat je er tegen kunt ... Lees meer »

Jumpers knee

Jumpers knee of springers knie is een  blessure aan de kniepees. De kniepees is bij de aanhechting onder de knieschijf ontstoken. Ook de aanhechting op het scheenbeen kan ontstoken zijn.  Bij een “jumpers knee” speelt  naast overbelasting, een verminderde doorbloeding van de kniepees een belangrijke rol. Jumpers knee komt met  name  voor bij sporten waarbij de knie extra wordt belast ... Lees meer »