Home » Overig » Blessurevrij » Algemeen

Algemeen

Trainen met kinderen (Deel 2 aerobe uithoudingsvermogen)

Onderzoek naar de effecten van training bij kinderen kent veel obstakels en valkuilen. Bij volwassenen kunnen veranderingen in functioneren voor en na de training voor een grote mate van zekerheid worden toegewezen aan het trainingsprogramma. Dit gaat helaas niet op voor kinderen. Bij kinderen en adolescenten wegen de fysieke en fysiologische veranderingen veroorzaakt door groei, ontwikkeling en rijping vaak zwaarder ... Lees meer »

Trainen met kinderen (Deel 1 kinderen en groei)

De toename van lichaamslengte en gewicht zijn de meest opvallende ontwikkelingen als kinderen ouder worden. Ook veranderen de verhoudingen tussen lichaamsdelen sterk tijdens de groei, rijping en ontwikkeling. Pasgeboren baby’s bijvoorbeeld hebben een grote romp en hoofd, maar naarmate de ontwikkeling vordert veranderen deze verhoudingen en worden de benen langer en de romp en het hoofd kleiner. Ook anatomisch en fysiologisch ... Lees meer »

Kinderen en krachttraining

Krachttraining en kinderen

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de kans op (sport)blessures bij sporten zoals voetbal, handbal, volleybal en tennis groter is dan bij krachttraining. Ook is gebleken dat de botdichtheid bij kinderen die aan krachttraining doen groter is dan kinderen die aan andere sporten doen. Het is dus gunstig om kinderen al op jonge leeftijd bloot te stellen aan gedoseerde drukbelasting. ... Lees meer »

Informatie over spierpijn

Spierpijn

Wat is spierpijn? Iedereen weet dat je na een zware training of wedstrijd spierpijn krijgt. Spierpijn wordt vaak pas de volgende dag of zelfs twee dagen later gevoeld. Hoe zwaarder de je traint, des te meer spierpijn. Omdat je excentrische meer kracht kunt leveren dan de concentrische en isometrische krachtlevering, wordt een spier bij excentrische training zwaarder belast. Het is ... Lees meer »

Klotsende maag tijdens het sporten

Tips om een klotsende maag te voorkomen Erg is het niet, maar wel ontzettend vervelend: een klotsende maag tijdens het sporten. Het is een logische gedachte wanneer je denkt dat je teveel hebt gedronken, maar dit is niet de oorzaak. Hier vind je een aantal tips die het klotsen kunnen voorkomen. Neem geen kleine slokjes, maar drink grotere hoeveelheden in ... Lees meer »