Home » Overig

Overig

Top 5 meest gestelde vragen over buikspieren

Buikspieren

Krijg ik van veel buikspieroefeningen een plattere buik? Nee, buikspieroefeningen zijn bedoeld om je buikspieren sterker te maken. Sterker maken kan betekenen dat de spier simpelweg meer getraind raakt of de spier wordt dikker (spiermassa). Om een plattere buik te krijgen dient het resterende vet op en rondom de buikregio af te nemen. Dit kan alleen maar met trainingen waarbij de ... Lees meer »

Beste biceps oefeningen voor kracht en spiermassa

Wanneer mensen aan bodybuilding gaan doen wordt vaak veel aandacht aan de biceps besteed. Maar de triceps mogen zeker niet vergeten worden. Een goede balans tussen biceps en triceps is essentieel voor optimaal resultaat. Zie triceps training Hier zijn de 5 beste oefeningen na je rows en pulldowns: 1. Barbell curl De eerste oefening is de barbell curl. Hierbij geldt ... Lees meer »

Triceps training: Go to the limit

Biceps zijn leuk om te trainen en zien er indrukwekkend uit wanneer deze goed ontwikkeld zijn. Maar de triceps mogen zeker niet vergeten worden. Sterker nog, deze zijn misschien nog wel belangrijker om te trainen dan de biceps.  De trekkracht bij bankdrukken, military pressen en, voor de crossfitters, de muscle up komt ook uit de triceps. De training Met deze triceps training ... Lees meer »

Trainen met kinderen (Deel 2 aerobe uithoudingsvermogen)

Onderzoek naar de effecten van training bij kinderen kent veel obstakels en valkuilen. Bij volwassenen kunnen veranderingen in functioneren voor en na de training voor een grote mate van zekerheid worden toegewezen aan het trainingsprogramma. Dit gaat helaas niet op voor kinderen. Bij kinderen en adolescenten wegen de fysieke en fysiologische veranderingen veroorzaakt door groei, ontwikkeling en rijping vaak zwaarder ... Lees meer »

Trainen met kinderen (Deel 1 kinderen en groei)

De toename van lichaamslengte en gewicht zijn de meest opvallende ontwikkelingen als kinderen ouder worden. Ook veranderen de verhoudingen tussen lichaamsdelen sterk tijdens de groei, rijping en ontwikkeling. Pasgeboren baby’s bijvoorbeeld hebben een grote romp en hoofd, maar naarmate de ontwikkeling vordert veranderen deze verhoudingen en worden de benen langer en de romp en het hoofd kleiner. Ook anatomisch en fysiologisch ... Lees meer »

Recent onderzoek over vetverbranding

Cardio training Cardio training is een prima manier om vet te verbranden.  Meerdere onderzoeken tonen aan dat de efficiëntie van de vetverbranding al met 10% verbeterd na 5 trainingen met een gemiddelde van 60% van de VO2- max. Na 31 dagen stijgt de vetverbranding nog verder. De getrainde spieren zijn minder afhankelijk van lichamelijke bronnen zoals koolhydraten wat opgeslagen ligt ... Lees meer »

Oefeningen die rugpijn verhelpen

Spierpijn voorkomen

De oorzaak van rugpijn is vaak niet duidelijk. Het kan onder andere komen door te zwaar en verkeerd tillen, overbelasting en slechte lichamelijke conditie. Wanneer je naar een arts gaat, kan deze vaak geen letsel of beschadiging vinden. Medici weten simpelweg nog niet wat de pijn veroorzaakt, waardoor de rugpijn a- specifieke rugpijn wordt genoemd. Gelukkig verdwijnt de rugpijn in ... Lees meer »

Wat is excentrisch trainen?

Excentrisch trainen

Algemeen Een spier kan op drie manieren samentrekken (contraheren): Er wordt gesproken over een concentrische contractie fase. Dit is wanneer de spier kracht levert en zich tegelijkertijd verkort. Daarnaast spreekt men van de excentrische contractie fase. Dit is wanneer de spier kracht levert maar zich tegelijkertijd ook verlengt. En als derde fase spreekt men van de isometrische contractie. Dit is ... Lees meer »

Kinderen en krachttraining

Krachttraining en kinderen

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de kans op (sport)blessures bij sporten zoals voetbal, handbal, volleybal en tennis groter is dan bij krachttraining. Ook is gebleken dat de botdichtheid bij kinderen die aan krachttraining doen groter is dan kinderen die aan andere sporten doen. Het is dus gunstig om kinderen al op jonge leeftijd bloot te stellen aan gedoseerde drukbelasting. ... Lees meer »

Maak je buikspieren zichtbaar!

Welke spieren moet ik trainen Er zijn 4 spiergroepen die onder de buikspieren vallen. de rechte buikspier of rectus abdominis (de bovenste en onderste buikspieren) de schuine buikspieren of obliques abdominis de tussenribspieren of intercostales de zaagspieren of serratus anterior Door rechte buikspieren lopen vanaf je schaambeen naar je ribben en borstbeen. De spieren zorgen ervoor dat de romp ongeveer 30 graden kan buigen. Wanneer ... Lees meer »