Home » Fitness oefeningen » Top 10 Fitness oefeningen Rug

Top 10 Fitness oefeningen Rug


Top 10 Fitness oefeningen Rug
Er zijn erg veel oefeningen om je rugpieren te trainen. Dit is een top 10 van de beste rug oefeningen in de sportscholen op dit moment. Deze oefeningen zijn allen uit te voeren in praktisch elk fitnesscentra.


Veel van deze oefeningen worden uitgevoerd op een fitness toestel maar er zijn ook oefeningen die met een halter stang of eigen lichaamsgewicht uitgevoerd moeten worden. Het is van belang dat er tijdens het uitvoeren van de onderstaande oefeningen goed op de beschreven techniek/uitvoering wordt gelet. Elke oefening kan met een andere intensiteit-rust verhouding worden uitgevoerd, meer hierover lees je in het artikel over algemene krachttraining.

Top 10: Fitness Oefeningen Rug

 

Pull Up  Pull up
  1. Ga aan de stang hangen met een overhandse greep.
Chin Up  Chin up
  1. Ga aan de stang hangen met de handpalmen naar je toe.
  • Lees de volgende stappen: Chin up
 T-Bar Row  T-bar row
  1.  Ga met je knieën ligt gebogen staan met de stang tussen je benen.
Lat Pulldown (front)  Lat pulldown
  1.  Ga op het toestel zitten en plaats je benen onder het rolkussen.
Barbell Row  Barbell row
  1. Pak de halterstang bovenhands/onderhands (hangt ervan af waar je het accent wil leggen) vast.
Back extension  Back extension
  1.  Ga op het apparaat zitten met je bovenlichaam voorover en de rol tegen je schouderbladen aan.
Upright Row  Upright row
  1. Ga rechtop staan en pak de halter in een bovenhandse greep vast.
Straight arm pulldown  Straight arm pulldown
  1. Ga voor het apparaat staan met je voeten op heupbreedte.
Cable Row  Cable row
  1. Ga op het toestel zitten, plaats je voeten op de daarvoor bedoelde steuen en buig je knieën.
Hyperextension  hyperextension
  1. Ga op je buik op de bank liggen met het hele bovenlichaam buiten het kussen.

Bronnen & referenties

Delavier, F.2009. Krachttraining: een anatomische benadering. Baarn: Forte uitgevers.

Eén reactie

  1. Leuke en praktische oefeningen die ik zelf (grotendeels) gebruik tijdens mijn workouts. 🙂

Geef een Reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*