Rug

Top 10 Fitness oefeningen Rug

Veel van deze oefeningen worden uitgevoerd op een fitness toestel maar er zijn ook oefeningen die met een halter stang of eigen lichaamsgewicht uitgevoerd moeten worden. Het is van belang dat er tijdens het uitvoeren van de onderstaande oefeningen goed op de beschreven techniek/uitvoering wordt gelet. Elke oefening kan met een andere intensiteit-rust verhouding worden uitgevoerd, meer hierover lees je in ... Lees meer »

Hyperextension oefening

De hyperextension is een oefening voor de lage rugspieren. De hyperextension wordt over het algemeen uitgevoerd op een toestel maar kan ook uitgevoerd worden met andere hulpmiddelen (zoals een swissball). Het is belangrijk dat de rug hol gehouden wordt tijdens de oefening. Hieronder staat de hyperextension oefening uitgeschreven in deelhandelingen. Uitvoering Ga op je buik op de bank liggen met ... Lees meer »

Cable Row oefening

De cable row oefening is een oefening voor met name de bovenrug en bovenarm spieren. De oefening wordt over het algemeen uitgevoerd op een toestel met kabel maar kan ook op een vast toestel worden uitgevoerd. De trotse lichaamshouding is een belangrijk aandachtspunt tijdens het uitvoeren van de oefening. Hieronder staat de cable row uitgeschreven in deelhandelingen. Uitvoering Ga op ... Lees meer »

Straight arm pulldown oefening

Straight-arm-pulldown

De straight arm pulldown is een oefening voor de bovenrug spieren. De oefening wordt uitgevoerd met een kabel en het is belangrijk dat de armen tijdens de gehele oefening gestrekt blijven. Hieronder staat de oefening uitgeschreven in een stappenplan: Ga voor het apparaat staan met je voeten op heupbreedte. Hou de stang met je duimen naar binnen vast en strek ... Lees meer »

Upright row oefening

Upright row

De upright row is een oefening voor de bovenrug spieren. Ook de schouders en bovenarmen helpen mee met het mogelijk maken van de beweging. Het is belangrijk dat tijdens de omhooggaande fase de ellebogen goed hoog worden gehouden. De oefening wordt vaak uitgevoerd met een kabel maar kan ook zeker met een halter of dumbell uitgevoerd worden. Hieronder staat de ... Lees meer »

Back extension oefening

De back extension is een oefening voor de onderrug regio. De oefening wordt uitgevoerd op een toestel waarbij de instellingen van het toestel belangrijk zijn. Hieronder staat de oefening uitgeschreven in deelhandelingen. Uitvoering Ga op het apparaat zitten met je bovenlichaam voorover en de rol tegen je schouderbladen aan. Adem uit en druk het gewicht naar achteren, je strekt je ... Lees meer »

Barbell Row oefening

De barbell row. Zoals de naam al zegt wordt deze oefening met een halter stang uitgevoerd. De technische uitvoering van deze oefening is lastig om aan te leren maar als je hem eenmaal door hebt kan het een erg waardevolle oefening zijn voor de bovenrug en bovenarm spieren. Het is belangrijk dat het bovenlichaam iets voorover is gekanteld en tijdens ... Lees meer »

Lat Pulldown (front) oefening

De lat pulldown. Dit is een oefening die uit wordt gevoerd op een toestel. De oefening spreekt met name de bovenrug en bovenarm spieren aan. De stang wordt niet in de nek getrokken maar juist richting het borstbeen (front). Hieronder staat de oefening uitgeschreven in de verschillende deelhandelingen Uitvoering Ga op het toestel zitten en plaats je benen onder het ... Lees meer »

T-Bar row oefening

De T-Bar row oefening. Een oefening waarbij gebruik wordt gemaakt van een halter stang. De oefening spreekt met name de bovenrug en bovenarmen aan. Het is belangrijk dat het bovenlichaam iets voorover is gekanteld en dat deze gefixeerd wordt tijdens de oefening. Hieronder staat de oefening uitgeschreven in de verschillende deelhandelingen. Uitvoering Ga met je knieën ligt gebogen staan met ... Lees meer »

Chin up oefening

Chin-up

De chin up oefening. Een oefening voor met name de bovenrug en bovenarmen. De oefening lijkt op de pull up alleen zijn de handen nu anders geplaatst zodat de nadruk op een ander deel van de spieren komt. Hieronder staat de oefening uitgelegd in de verschillende stappen: Ga aan de stang hangen met de handpalmen naar je toe. Adem in ... Lees meer »