Benen

Bridge oefening

De uitvoering Neem plaats in ruglig en zet voeten neer met gebogen knieën. Laat de armen naast het lichaam rusten. Bij uitademen strek je de heupen zodat de romp in een rechte lijn komt met de bovenbenen. Ga weer terug naar beginpositie. Aandachtspunten Laat het hoofd rusten op de grond. Span je buikspieren goed aan. Welke spiergroep train je? De ... Lees meer »

birddog oefening

De uitvoering Neem plaats op handen en knieën en adem in. Adem uit en steek je rechter arm uit en je linker been. Houdt dit een paar seconden vast Ga weer terug naar beginpositie. Strek nu het andere been en arm uit. Aandachtspunten Zorg dat je een rechte rug houdt. Prober de romp zo stil mogelijk te houden Strek arm ... Lees meer »

Step-up oefening

De uitvoering Plaats eventueel een halter in de nek of dumbells in de hand. Ga rechtop staan met de voeten op schouderbreedte en de tenen naar voren. Adem in en zet 1 voet op het bankje. Blaas uit en sluit bij met de andere voet. Aandachtspunten Zorg dat je een rechte rug houdt. Zorg dat de knieen niet voorbij de ... Lees meer »

Walking lunges oefening

De uitvoering Plaats eventueel een halter in de nek of dumbells in de hand. Ga rechtop staan met de voeten op schouderbreedte en de tenen naar voren. Adem in en doe een grote stap naar voren. Zak met de achterste knie naar de grond zodat het voorste bovenbeen horizontaal komt te staan. Blaas uit, kom omhoog en neem de volgende ... Lees meer »

Lunge met 1 voet op bankje

De uitvoering Plaats eventueel een halter in de nek of dumbells in de hand. Ga rechtop staan met de voeten op schouderbreedte en de tenen naar buiten wijzend. Plaats 1 voet op het bankje Zak in met een rechte rug totdat het voorste bovenbeen horizontaal staat. Ga weer terug naar beginpositie Aandachtspunten Zorg dat je een rechte rug houdt. Zorg ... Lees meer »

Lunge oefening

De uitvoering Ga met de voeten naast elkaar staan met de halter in je nek. Adem in en doe een grote stap naar voren, waarbij de romp zo recht mogelijk wordt gehouden. Het naar voren geplaatste dijbeen moet horizontaal zijn. Kom hierna terug in de startpositie en wissel van been. Aandachtspunten De stap wordt te klein gemaakt waardoor de eindpositie ... Lees meer »

Sumo squat oefening

De uitvoering Plaats eventueel een halter in de nek of dumbells in de hand. Ga rechtop staan met de voeten op schouderbreedte en de tenen naar buiten wijzend. Zak in met een rechte rug door het bovenlichaam iets naar voren te buigen. Zodra de dijbenen horizontaal zijn, strek je uit door het bovenlichaam te strekken. Aandachtspunten Zorg dat je een ... Lees meer »

Side squat oefening

De uitvoering Plaats eventueel een halter in de nek of dumbells in de hand. Ga rechtop staan met de voeten op schouderbreedte en de tenen naar voren. Doe met één been een stap opzij en zak door tot het bovenbeen horizontaal staat. Kom weer omhoog en ga weer terug naar de beginpositie. Aandachtspunten Zorg dat je een rechte rug houdt. ... Lees meer »

Top 10 Fitness oefeningen Benen

Top 10: Fitness oefeningen benen Veel van deze oefeningen worden uitgevoerd op een fitness toestel maar er zijn ook oefeningen die met een halter stang of eigen lichaamsgewicht uitgevoerd moeten worden. Het is van belang dat er tijdens het uitvoeren van de onderstaande oefeningen goed op de beschreven techniek/uitvoering wordt gelet. Elke oefening kan met een andere intensiteit-rust verhouding worden uitgevoerd, ... Lees meer »

Glute machine oefening

Glute-machine

Oefening De glute machine oefening is een geisoleerde oefening specifiek voor de bilregio. De oefening wordt over het algemeen uitgevoerd met een apparaat maar kan ook zeker uitgevoerd worden met een kabel. De oefening is onder te verderlen in zogehete deelhandelingen. Hieronder staan deze deelhandelingen opgesomt. Ga op het toestel staan en pak de handvatten vast. Plaats één been achter ... Lees meer »