Voedingsvezels zijn belangrijk voor een goede spijsvertering. Het is belangrijk om genoeg voedingsvezels binnen te krijgen. Een teveel aan voedingsvezels kunnen ook problemen geven. Een goede dosering aan voedingsvezels is daarom voor het sporten belangrijk.

Voedingsvezels

Algemeen

Voedingsvezels leveren geen energie, en zijn geen essentiele bouwstoffen. Toch zijn ze belangrijk voor een goede voeding. Als we kijken naar de chemische structuur, dan vallen voedingsvezels onder koolhydraten.  Koolhydraten zijn een belangrijke energiebron, maar voedingsvezels zijn dat niet. Dit komt doordat voedingsvezels niet verteerbaar zijn door ons spijsverteringsstelsel. Voedingsvezels zijn resistent tegen menselijke spijsverteringsenzymen.

Waarom hebben we voedingsvezels nodig?

voedingsvezels hebben een positief effect op de darmwerking en vergroot de ontlasting. Met andere woorden, voedingsvezels hebben een laxerende werking. Mensen met obsipatie( verstopping) wordt vaak geadviseerd producten met veel voedingsvezels te eten. Een teveel aan voedingsvezels kan echter ook maag en darmklachten geven. Voedingsvezels spelen ook een rol bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Daarnaast heeft het nog een positief effect op het cholesterolgehalte en blijft voedings met veel voedingsvezels langer in de maag wat een verzadigd gevoel geeft.

Waar zitten voedingsvezels in?

Voedingsvezels zitten in plantaardige producten, in dierlijke producten komen ze niet voor. Enkele voorbeelden zijn:

  • Volkoren graanproducten
  • Aardappelen
  • Groente
  • Fruit
  • Peulvruchten

Hoeveel voedingsvezels hebben we nodig?

De aanbevolen hoeveelheid is ongeveer 13 gram per 1000 kilocalorieen. Dit komt ongeveer neer op 30 tot 40 gram per dag.  Dit is een globale schatting en kan per persoon verschillen.

Sporters eten vaak meer en krijgen sneller teveel dan te weinig voedingsvezels binnen.  Een overschot aan voedingsvezels kan lijden tot buikklachten en diaree. Om de stoelgang te verbeteren moet de hoeveelheid voedingsvezels worden verlaagd.  Een optie kan zijn om volkoren brood te vervangen voor witbrood.

Bekijk ook

Periodiseren in de sport

Langdurig en systematisch trainen betekent een grote investering in tijd. Door te periodeseren of plannen …