Een trainingswet is eigenlijk een gegeven wat altijd geldt binnen welke vorm dan ook van trainen. Deze keer gaan we het hebben over “specificiteit”
Specificiteit

De wet van specificiteit

Om vooruit te gaan op het gebied van een bepaalde beweging is het van belang om oefeningen te kiezen die juist die beweging beter, sneller en/of sterker maken. Deze wet is erg belangrijk in de sportwereld waar sportspecifieke krachttraining ondersteuning biedt aan de sport zelf.

Denk bijvoorbeeld aan een kogelstoter die veel kracht en snelheid nodig heeft in zijn/haar schouder gewricht en veel minder van deze kracht nodig heeft in zijn/haar onderbenen. De training zal zich moeten focussen op de schouder waardoor dit gebied nog sterker wordt daarin tegen zullen de oefeningen geen effect hebben op de onderbenen. Het is van belang dat de trainer de sport analyseert en hieruit de conclusie trekt op welk gebied de nadruk gaat liggen in de trainingen. Bij een kogelstoter moet de nadruk liggen op het bovenlichaam maar bij een sprinter ligt de nadruk op het onderlichaam.

Je kunt de verschillende oefeningen onderscheiden in drie onderdelen:

  • Algemene oefeningen, dit zijn oefeningen die zich richten op het gehele lichaam los van een bepaalde sport.
  • Specifieke oefeningen, deze oefeningen gaan verder op de algemene oefeningen en zijn gericht op een bepaalde sport. De nadruk ligt op het ontwikkelen van de spieren, energieleverende systemen en organen.
  • Wedstrijd oefeningen, zoals de naam al verteld zijn dit oefeningen waarbij er specifiek getraind wordt op een bepaalde tak van sport. De trainingsvormen moeten zo echt mogelijk gemaakt worden, denk hierbij aan: stress, weerstand, mentaal aspect, etc.
> Kloosterboer, T. 2008. Elementaire trainingsleer en trainingsmethoden:vijfde druk. Heerenveen

Bekijk ook

Periodiseren in de sport

Langdurig en systematisch trainen betekent een grote investering in tijd. Door te periodeseren of plannen …