Home » Algemeen

Algemeen

Voedingssupplementen en doping

Voedingssupplementen en doping

Wat is doping? Het WADA (wereld anti-doping agentschap) heeft een lijst met methodes en voedingstoffen opgesteld die verboden zijn om te gebruiken binnen de sport. Wanneer iemand doping gebruikt staat deze stof dus op de lijst van de WADA. Een stof of methode komt op deze lijst wanneer deze aan minimaal twee van de volgende criteria voldoet: De stof is ... Lees meer »

5 tips om te stoppen met roken

stoppen_met_roken

1. Waarom Dit is één van de belangrijkste factoren voor het slagen van je poging tot stoppen met roken. Weet waarom je het wil. Doe je het voor je gezondheid? Doe je het voor het geld? Vind je het gewoonweg smerig, de geurtjes of je gebit? Zo zijn er nog een tal van redenen maar het is erg belangrijk of ... Lees meer »

5 tips om je goede voornemens vol te houden!

Goede voornemens

1. Sociale controle Vertel je goede voornemens aan de mensen om je heen. Zodra vrienden, familie en collega’s van je goede voornemen weten zullen zij je hier ook aan herinneren. Maak hier wel duidelijke afspraken over want het kan erg vervelend en demotiverend zijn als iemand je telkens op je fouten wijst. 2. Realistische doelen Het heeft geen zin om ... Lees meer »

Periodiseren in de sport

Langdurig en systematisch trainen betekent een grote investering in tijd. Door te periodeseren of plannen wordt geprobeert om de trainingbelasting zo nauwkeurig mogelijk te sturen en af te stemmen op de fysieke – en psychische mogelijkheden van de sporter. Dit met uiteidelijke doel  om optimaal te presteren tijdens wedstrijden en belangrijke evenementen. Doelen in relatie tot de tijd De tijd ... Lees meer »

Tapering off

tappering-off

Om in de wedstrijd optimaal te kunnen presteren moet een sporter uitgerust zijn. Alle systemen moeten maximaal zijn hersteld van voorafgaande trainingen. Dit kan alleen als voor de wedstrijdperiode of voor een belangijk prestatie moment, de omvang van de trainingen aanzienlijk wordt teruggenomen. Lees meer »

Energiesystemen

Energiesystemen

Iedere geestelijke en lichamelijke inspanning, of deze nu wordt uitgevoerd met veel of weinig spieren, zwaar of licht is, vergt energie.  Deze energie wordt geleverd door ATP (adenosine tri fosfaat). Bij splitsing van ATP naar ADP ( adenosine di fosfaat) komt fosfor (P) en energie vrij.  In het lichaam licht een kleine hoeveelheid ATP opgeslagen in de cellen.  Aangezien deze maar voor enkele seconden ... Lees meer »

Spiervezel types

Type spiervezels Een spier is opgebouwd uit duizenden spiervezels. Deze spiervezels zijn niet allemaal hetzelfde. Ze hebben verschillende functionele eigenschappen die in verschillende mate aeroob of anaeroob getraind kunnen worden. We kunnen de type spiervezels als volgt onderverdelen. Type 1:  Deze worden ook wel tonische, langzame, langzaam- oxydatieve, slow twitch of rode vezels genoemd. Deze spiervezels zijn rood van kleur. Dit komt doordat ze goed doorbloed ... Lees meer »

Voedingsvezels

Algemeen Voedingsvezels leveren geen energie, en zijn geen essentiele bouwstoffen. Toch zijn ze belangrijk voor een goede voeding. Als we kijken naar de chemische structuur, dan vallen voedingsvezels onder koolhydraten.  Koolhydraten zijn een belangrijke energiebron, maar voedingsvezels zijn dat niet. Dit komt doordat voedingsvezels niet verteerbaar zijn door ons spijsverteringsstelsel. Voedingsvezels zijn resistent tegen menselijke spijsverteringsenzymen. Waarom hebben we voedingsvezels ... Lees meer »

Informatie over de opbouw van de spier

Bindweefsel Een skeletspier is opgebouwd uit duizenden vezels die kunnen contraheren. Deze worden bij elkaar gehouden door dun laagje bindweefsel ofwel facie. Rondom elke spiervezel ligt het bindweefsel genaamd endomysium. Groepen spiervezels vormen samen een spierbundel. Rondom de spierbundel ligt het bindweefsel genaamd perimysium. Groepen spierbundels vormen samen de spier. Rondom de spier ligt het bindweefsel genaamd epimysium. afbeelding 1: verschillende bindweefsels van ... Lees meer »

Informatie over Grondmotorische Eigenschappen

GRONDMOTORSICHE EIGNSCHAPPEN

Algemeen We trainen om een bepaalde functie of prestatie te verbeteren. Het is belangrijk  om te weten welke eigenschappen je van het lichaam moet trainen om een bepaald doel te bereiken. Deze eigenschappen noemen we ook wel de Grondmotorische eigenschappen.  Deze kun je onderverdelen in 5 eigenschappen: Kracht Lenigheid Uithoudingsvermogen Snelheid Coördinatie In de volksmond wordt KLUSC vaak gebruikt als afkorting voor de ... Lees meer »