Home » Afvallen » 10 tips die je helpen bij het afvallen

10 tips die je helpen bij het afvallen


10 tips die je helpen bij het afvallen
Afvallen kan op vele manieren. Soms zijn kleine aanpassingen in je levensstijl al genoeg. Hier vind je een aantal tips die je kunnen helpen om gezond af te vallen.


Tip 1: ontbijt goed

Sla nooit het ontbijt over. Een goed ontbijt met veel proteïnen en koolhydraten zorgt ervoor dat je bij de lunch niet zoveel trek zult hebben, waardoor je minder zult gaan snacken. Daarnaast zorgt het ontbijt ervoor dat je stofwisseling op gang komt.

Tip 2: tussendoortjes

Wanneer je trek hebt in eten tussen de maaltijden door, kan je gerust een gezonde snack nemen. Een stukje kaas, augurken, evergreen of eierkoeken zijn verantwoorde tussendoortjes. Ook kan je fruit nemen. Fruit bevat veel water, koolhydraten en vezels, wat helpt de trek te stillen.

Tip 3: drink genoeg water

Door water te drinken als je honger hebt kun je de drang om te snacken of snoepen doen verdwijnen. Neem daarom altijd een flesje water mee voor onderweg.

Tip 4: zorg voor voldoende nachtrust

Bij onvoldoende slaap maakt je lichaam meer cortisol aan, een stresshormoon dat je eetlust versterkt. Te weinig slaap verminderd ook de controle over het emotie- eten.

Tip 5: tv uit tijdens het eten

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die voor de tv eten zo’n 300 calorieën teveel binnen krijgen. Door het lawaai van de tv krijg je niet de boodschap door die verteld dat je vol zit.

Tip 6: doe geen boodschappen op een lege maag

Ga je met een lege maag de supermarkt in, dan is de kans groot dat je zwicht voor al dat lekkers. Eet dus voordat je boodschappen gaat doen. Uit onderzoek is gebleken dat we meer calorieën in ons winkelmandje leggen wanneer we honger hebben.

Tip 7: wees matig met alcohol

Alcohol neemt de remming weg, waardoor je meer kan gaan eten dan de bedoeling was. Een glaasje wijn of een biertje op zijn tijd kan natuurlijk wel. Let er wel op dat er in alcohol ook calorieën zitten, zeker in zoete likeur.

Tip 8: diëten is trainen om dik te worden

Met diëten gaat men vaak te weinig eten. Het lichaam gaat over op de noodtoestand, met als gevolg dat je lichaam spieren gaat verbranden om aan energie te komen. Dit is wat je absoluut niet wilt.  Een kilo vetmassa verbruikt slecht 4 kcal per dag, terwijl spieren 70 kcal verbranden. Spieren hebben dus een gunstig effect op afvallen.

Als je weer ‘normaal’ gaat eten heeft je lichaam minder spieren om de voedingsstoffen te verbranden. Je lichaam slaat de overtollige voedingsstoffen op als vetmassa, een voorraad voor de volgende “hongersnood”. Die 5 kilo die je was kwijtgeraakt, is er meestal weer snel weer bij. Dit staat ook wel bekend als het jojo-effect.

Ga jezelf dus niet uithongeren, maar eet van alles wat minder. Op deze manier krijgt je de nodige voedingsstoffen binnen en raak je op een verantwoorde manier de kilo’s kwijt.

Tip 9: eet langzamer

Je lichaam registreert pas dat je vol en verzadigd bent na zo’n 15-30 minuten. Als je snel eet voel je dat signaal niet of pas wanneer het te laat is. Eet daarom langzaam en kauw je eten goed. Je speeksel bevat enzymen die je voedsel helpen verteren, dus door goed te kauwen neemt je lichaam je voeding beter op.

Tip 10: meer bewegen

Alleen je voedingspatroon aanpassen is niet genoeg. Bewegen is ook belangrijk om af te vallen. Dit kan door simpele aanpassingen zoals wat vaker de fiets pakken of even een wandeling maken. Je kunt ook kiezen om te gaan sporten. Vind de workout die bij jou past onder het kopje trainings schema’s.

Tip 1: ontbijt goed Sla nooit het ontbijt over. Een goed ontbijt met veel proteïnen en koolhydraten zorgt ervoor dat je bij de lunch niet zoveel trek zult hebben, waardoor je minder zult gaan snacken. Daarnaast zorgt het ontbijt ervoor dat je stofwisseling op gang komt. Tip 2: tussendoortjes Wanneer je trek hebt in eten ...

Beoordeling

Wat vond je van dit artikel?

Gebruikers beoordeling: 4.95/5 ( 4 stemmen)
0

Geef een Reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*